|
|
Toen Djibriel voor
de eerste keer een deel van de Koran voorlas aan de Profeet ,
probeerde de de Profeet het hem woord voor woord na te
zeggen. Allah liet Djibriel hem later vertellen dat niet te doen.
Hij moest in plaats daarvan aandachtig naar de Koran luisteren.
Toen de Profeet dat deed, maakte Allah het hem mogelijk
om alles te onthouden, zonder enige moeite van zijn kant.
Allah zei in de Koran:
Beweeg jouw tong er niet mee (de Koran) om
er haast mee te maken. Voorwaar, het is aan Ons hem te doen bewaren
en hem voor te doen dragen. Wanneer Wij hem dan heben doen voordragen,
volg dan zijn voordracht. {De Edele Koran 75:16-18}
Het was zeer belangrijk dat de Profeet alles wat aan
hem werd geopenbaard onthield, want hij kon niet lezen en schrijven.
De Profeet heeft alles van de Koran doorgegeven aan
zijn metgezellen voordat hij overleed. Hij gebruikte een aantal
verschillende manieren om zeker te stellen dat zij het precies
zo zouden onthouden en vastleggen zoals hij het had geleerd.
- De Profeet reciteerde altijd diverse delen van de
Koran hardop in de gemeenschappelijke gebeden. Zo hoorden zijn
volgelingen dagelijks gedeelten van de Koran.
- Iedereen die toetrad tot de islam werd gedeelten van de Koran
onderwezen om te gebruiken voor de dagelijkse gebeden. Moslims
waren daarom altijd bezig om elkaar diverse gedeelten van de
Koran te onderwijzen of te leren.
- De Profeet heeft zijn volgelingen verteld dat de
beste van hen degenen waren die de Koran leerden en onderwezen.
Dit motiveerde hen om zich nog meer in te spannen om de Koran
uit het hoofd te leren en het aan anderen te onderwijzen.
- Degenen die in staat waren om te lezen en schrijven, werden
door de Profeet opgedragen om diverse delen van de
Koran op te schrijven als ze werden geopenbaard. De Profeet
vertelde ze de volgorde waarin ze de verzen moesten
vastleggen.
Omdat er geen papier was in Arabië in die tijd, werd de
Koran geschreven op alles wat voor handen was. De metgezellen
schreven de verzen van de Koran op dadelpalmbladeren, platte stenen,
boomschors, hout, gedroogde dierenhuiden en zelfs op de schouderbladen
van schapen of kamelen. De verzen van de Koran werden dus bewaard
in zowel de harten van de moslims, als op schrift, tijdens het
leven van de Profeet. Sommige mensen traden de islam binnen in
diverse stadia van de missie van de Profeet Slechts enkelen
hoorden de gehele Koran rechtstreeks van de Profeet Ook
waren bepaalde metgezellen beter in het onthouden dan anderen.
Dus ook al onthielden ze allemaal gedeelten van de Koran, slechts
enkelen waren in staat om de gehele Koran te onthouden tijdens
het leven van de Profeet
Toen de Profeet in het jaar 632 (Chr.) overleed, was
de gehele Koran niet opgeschreven in één compleet
boek. Het was bewaard op verscheidene stukken schrijfmateriaal
en bleef in het bezit van verschillende volgelingen van de Profeet
Zij hadden allemaal een gedeelte, maar niemand van hen
had alles. Omdat de verzen van de Koran doorlopend geopenbaard
werden, tot een paar maanden voor de dood van de Profeet ,
maakten de metgezellen zich meer zorgen om het te onthouden dan
om het allemaal in een boek vast te leggen. Als gevolg daarvan
is de bundeling van de Koran in één tekst niet gedaan
tijdens het leven van de Profeet |
|
Na de dood van de
Profeet ontstonden er op het Arabische schiereiland drie
duidelijke groepen die in opstand kwamen tegen de islam.
- De eerste groep bestond uit degenen die besloten dat ze geen
Islamitische belasting, Zakaat, aan iemand anders dan de Profeet
wilden betalen. Zij hadden niet het gevoel dat Zakaat
een hoeksteen van de islam was, zoals Salaat (gebed), Saum (vasten)
en Hadj (bedevaart). Zij beschouden de Zakaat in plaats daarvan
als een bijdrage; een soort belasting die betaald wordt aan
iemand die hen had verslagen. Dus toen de Profeet stierf,
vonden zij dat ze dit niet langer hoefden te betalen. Toen Aboe
Bakker de leider van de moslimstaat werd, weigerde deze groep
om de Zakaat te betalen en stuurde zij legers naar de hoofdstad
Medina, om de moslimstaat ten val te brengen. Zij eisten te
worden vrijgesteld van Zakaat of anders zouden ze de centra
van de islam aanvallen en vernietigen.
- De eerste groep werd aangevuld door degenen die de islam hadden
geaccepteerd om aan een nederlaag te ontsnappen, maar ook degenen
die gewoon aan die winnende kant wilden staan. Deze groep heeft
nooit in Allah en Zijn boodschapper geloofd. Zij wilden de islam
vernietigen, zodat ze vrij konden zijn om te doen wat ze wilden.
Omdat de legers van degenen die weigerden de Zakaat te betalen
sterk leken, hebben veel van deze hypocrieten zich bij hen aangesloten.
- De derde groep waren de valse profeten en profetesses. In
de Najd, in de regio van van Jamaama, verklaarde een arabier
van de stam Haniefa zich zelf tot profeet. In het zuidelijk
deel van Arabië deed een andere arabier van de stam van
'Ans, genaamd Aswad, een aanspraak op het profeetschap en en
nam Najraan over. Ten noorden van Arabië verklaarde een
vrouw die Sadjaah genaamd was zichzelf ook tot profetesse en
kwam in het geweer tegen de moslimstaat. Deze valse profeten
nodigden de mensen uit om de islam te verlaten, door te beweren
dat Allah nieuwe wetten aan hen had geopenbaard, die de meeste
dingen die door de Profeet Mohammed waren verboden
weer toegestaan maken.
Echte moslims werden onder het leiderschap van de Kalief Aboe
Bakr gedwongen om deze drie groepen te bestrijden om de islam
opnieuw te vestigen op het hele arabische schiereiland. |
|
Tijdens deze oorlogen,
Riddah genaamd (afvalligheid), werden vele van degenen die grote
delen van de Koran uit hun hoofd kenden, gedood. De moslims die
veel Koran in hun harten meedroegen waren goed op de hoogte van
de beloningen die Allah heeft beloofd aan degenen die vechten
voor de islam. Vandaar dat zij altijd in de frontlinies te vinden
waren.
Omar ibn al Chattab realiseerde zich het gevaar van wat er gebeurde
en vreesde dat als er niet snel iets werd gedaan, dat de de Koran
verloren zou gaan voor de toekomstige generaties moslims. Daarom
ging hij naar de Kalief Aboe Bakr en adviseerde hem om de hele
Koran te laten opschrijven in één boek, zodat het
niet verloren zou gaan. Aboe Bakr weigerde in eerste instantie,
omdat de Profeet
daarvoor geen opdracht had gegeven. Hij was bang dat hij iets
nieuws in de religie zou brengen, want de Profeet
had hen gewaarschuwd tegen het veranderen van de religie. Christenen
waren vóór hen afgedwaald, omdat zij de religie
die de Profeet Jezus ('alaihi asalam) had gebracht hadden veranderd
nadat hij was heengegaan. Daarom was Aboe Bakr erg tegen veel
veranderingen in de religie die de Profeet
niet had opgedragen. Echter, na zorgvuldig overwegen van de situatie,
besefte hij dat het advies van Omar juist was. De Profeet
had hen opgedragen om de verscheidene verzen en hoofdstukken van
de Koran op te schrijven, terwijl het werd geopenbaard, zodat
het kon worden behouden. Het samenbrengen van alles wat was opgeschreven
in één compleet boek was alleen maar de voltooing
van wat de Profeet
was begonnen.
De Kalief Aboe Bakr vroeg Zaid bin Thaabit om leiding te geven
aan het verzamelen en het opschrijven van de hele Koran. Zaid
weigerde dit in eerste instantie vanwege dezelfde redenen als
Aboe Bakr had gehad, maar na een tijdje besefte hij ook dat het
juist was.
Zaid werd gekozen omdat:
- Hij één van de beste reciteurs van de Koran
was
- Hij één van de weinigen was die de hele Koran
uit het hoofd had geleerd tijdens het leven van de Profeet
- Hij één van degenen was die door de Profeet
was gevraagd om de Koran op te schrijven.
- Hij één van de weinigen was die aanwezig waren
toen de Profeet de hele Koran heeft gereciteerd tijdens
de laatste Ramadan van zijn leven.
Zaid begon met het proces door alle materialen waarop de Koran
was opgeschreven te verzamelen. Daarna verzamelde hij iedereen
die ook de hele Koran of grote delen daarvan uit het hoofd had
geleerd om zich heen. Daarna vergeleek hij wat opgeschreven was
met wat hij en anderen hadden onthouden. Als ze er allemaal over
eens waren, werd het opgeschreven op lederen pagina’s. Op
deze manier is de gehele Koran opgeschreven tijdens de regering
van de eerste Kalief. Na de afronding overhandigde Zaid het aan
de Kalief Aboe Bakr, die het behield tot aan zijn dood, twee jaar
nadat hij Kalief werd.
Vlak voor zijn dood gaf hij de Koran over aan Omar, die hij had
gekozen als tweede Kalief. Omar behield deze kopie van de Koran
tot aan zijn dood, tien jaar later, door de moordenaar Aboe Loe’loe’.
De Koran werd toen overgegeven aan zijn dochter Hafsah, die ook
een van de vrouwen van de Profeet was. Hafsah bewaarde
de Koran in haar huis in Medina, maar zij stelde het beschikbaar
aan iedereen die er kopieën van wilde maken, of de juistheid
te controleren van wat zij hadden onthouden. |
|
Na de dood van de
tweede Kalief Omar, werd door een commitee, bestaande uit zes
van de beroemdste metgezellen van de Profeet Oethmaan
bin ‘Affaan gekozen tot derde Kalief.
Tijdens de regering van Kalief Omar heeft de Islamitische Staat
zich uitgebreid voorbij de grenzen van de het Arabische Schiereiland
naar Egypte, Syrië en Irak. Onder het opvolgende bewind van
Kalief Oethmaan ging de uitbreiding door naar Perzië, India,
Rusland, China, Turkije en over Noord Afrika. Vele mensen in deze
regio’s accepteerden de Islam en leerden de recitatie van
de Koran van de vroege Moslims. De Koran was geopenbaard aan de
Profeet in zeven verschillende Arabische dialecten en
de vroege Moslims onderwezen de Koran in haar diverse lezingen.
|
|
In de moslimprovincies
begonnen sommige arabieren op te scheppen dat hun dialect superieur
was aan dat van anderen. Daarnaast, als nieuwe moslims fouten
maakten in hun recitatie van de Koran, was het soms moeilijk om
te zeggen of het werkelijk om een fout ging of dat het een van
de zeven lezingen was die door de Profeet
zijn onderwezen. Deze problemen werden uiteindelijk een bron van
verwarring in de moslim provincies buiten Arabië. Een van
de metgezellen (Sahaabah) van de Profeet
met de naam Hoedhaifah bin al Yamaan merkte de verwarring terwijl
hij in Irak was, en hij vreesde dat het zou leiden tot het uiteenvallen
van de moslimnatie en veranderingen van de Koran. Bij zijn terugkeer
in de hoofdstad informeerde hij Kalief Oethmaan over wat hij had
gezien. Kalief Oethmaan realiseerde zich de ernst van de situatie
en riep de voornaamste Sahaabah bijeen om een oplossing te vinden
voor het probleem. Zij besloten om officiële kopieën
van de Koran te maken van het exemplaar dat in de tijd van Aboe
Bakr was opgesteld en de mensen te limiteren aan de recitatie
hiervan.
Oethmaan vroeg Hafsa om een origineel exemplaar van de Koran
en riep Zaid bin Thaabit om een commitee van vier Koranische geleerden
voor te zitten, die de taak zou ondernemen om de officiële
kopieën te vervaardigen. Toen de kopieën waren vervaardigd,
werd het origineel teruggegeven aan Hafsah. Er werden in totaal
zeven kopieën gemaakt en één werd er gestuurd
naar Mekka, een ander naar Syrië, één naar
Basra, één naar Kufah, één naar Jemen,
één naar Bahrein en één exemplaar
werd bewaard in de hoofdstad Al Medina. Kalief Oethmaan stuurde
een officiële reciteur van de Koran met elke kopie mee, om
alle problemen die later zouden blijken op te helderen. Hij gaf
ook opdracht om alle andere kopieën van de Koran zouden worden
vernietigd, want mensen hadden aantekeningen gemaakt in hun persoonlijke
kopieën en sommige kopieën waren incompleet. Alle nieuwe
kopieën werden daarna gemaakt van de officiële kopie
‘Mushaf Oethmaan’ genoemd, en op die manier werd de
Koran gered van elke vorm van verandering of verlies. Dit proces
werd afgerond in het jaar 646, twee jaar nadat Oethmaan de nieuwe
Kalief werd. |
|
Hoewel het totale
aantal van de Sahaabah dat de Koran uit het hoofd had geleerd
en voorgelezen aan de Profeet klein was, hebben velen
het uit het hoofd geleerd na zijn dood. In feite nam het aantal
dat de Koran uit het hoofd kende met elke volgende generatie moslims
toe. Vandaag de dag zijn er letterlijk honderden duizenden moslims
over de hele wereld die dit hebben gedaan.
Er is geen enkel ander boek, religieus of anders, in de gedocumenteerde
geschiedenis, dat op zo’n grote schaal uit het hoofd is
geleerd. De Koran is ongeveer viervijfde deel van de lengte van
het Nieuwe Testament van de Christenen, maar er is geen enkele
persoon in de gedocumenteerde geschiedenis bekend die de het Nieuwe
Testament compleet uit het hoofd kent. Feit is dat zouden op een
of andere manier alle boeken in de wereld vernietigd worden, dan
is het enige boek dat woord voor woord opnieuw kan worden geschreven,
zonder enige fout, de Edele Koran.
|
|
Allah heeft in de
Koran beloofd dat Hij de verantwoordelijkheid heeft genomen om
Zijn Definitieve Woord te beschermen tegen verlies. Hij zei:
Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning (de
Koran) hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zullen daarover waken.”
{De Edele Koran 15:9}
Dus de Koran is behouden in zowel de mondelinge als de geschreven
vorm, zoals dat met geen ander religieus boek in de geschiedenis
het geval is.
Waarom heeft Allah de Koran bewaard en toegestaan dat Zijn eerdere
Boeken van Goddelijke openbaring zijn veranderd en verloren gegaan?
Het antwoord op die vraag ligt in de volgde drie feiten:
- De eerdere profeten en hun Boeken werden aan specifieke volkeren
voor specifieke perioden in de geschiedenis gezonden. Op het
moment dat een periode beëindigd was, werd er een nieuwe
profeet gezonden, met een nieuw Boek, om het voorgaande Boek
te vervangen. Daarom was het niet noodzakelijk dat deze Boeken
werden bewaard door Allah Zelf. De bewaring van de eerde Boeken
werd gegeven aan de mensen als een test voor hen. Dus als de
mensen afdwaalden, veranderden zij wat er was geschreven in
de boeken die de profeten hadden gebracht, om de dingen die
hen waren verboden toegestaan te maken. Op die manier zijn alle
eerdere Boeken van Openbaring ofwel veranderd ofwel verloren
gegaan.
- De Profeet Mohammed was de laatste profeet die Allah
heeft gestuurd, en hij was niet gezonden aan een specifiek volk
of een specifieke tijd. Hij was gezonden voor de hele mensheid,
tot het einde van de wereld. Allah zegt in de Koran: “Wij
hebben jou slechts gezonden uit genade voor de hele mensheid,
maar de meeste mensen begrijpen het niet.” {34:28} Dus
dit Boek van openbaring, de Koran, moest speciaal worden bewaard
tegen elke vorm van verandering of verlies, zodat het beschikbaar
zou zijn voor alle generaties van de mensheid tot aan de Laatste
Dag van de wereld.
- De Koran was het voornaamste wonder dat aan de Profeet Mohammed
was gegeven, om te bewijzen dat hij een ware profeet
van God was en geen vervalser. Daarom moest de Koran worden
bewaard om te bewijzen aan latere generaties dat Mohammed
werkelijk de laatste profeet van God was. Alle valse profeten
die na de Profeet Mohammed kwamen, hebben boeken gebracht
waarvan zij beweerden dat ze door Allah waren geopenbaard, maar
geen van deze hadden de miraculeuze mogelijkheid om door duizenden
te worden gememoriseerd, noch hebben ze iets kunnen toevoegen
aan de boodschap van de Koran.
Het belang van de behoudenis van de Koran is dat de Islam daardoor
in haar originele pure vorm is bewaard gebleven. De mens kan altijd
terugkeren naar de bronnen van de Islam, zonder dat mensen mettertijd
iets hebben toegevoegd of vergeten. Alle essentiële principes
van de islam kunnen worden teruggevonden in de Koran. Zodoende
betekende de behoudenis van de Koran de behoudenis van de Islam
in haar definitieve vorm. Het verlies van het Evangelie van Jezus
('alaihi asalam) betekent dat Christenen nooit meer terug kunnen
keren naar de ware leringen van de Profeet Jezus ('alaihi asalam),
behalve door de Islam te accepteren. Zo ging ook de originele
Thora verloren toen de Tempel van de Profeet Salomo’s ('alaihi
asalam) in Jerusalem werd vernietigd door de Babyloniërs.
Zodoende kunnen de Joden niet meer terugkeren naar de pure leringen
van de Profeet Mozes ('alaihi asalam), behalve door de Islam te
accepteren.
Alleen in de Islam zijn de pure leringen van de profeten bewaard
gebleven zonder verandering. Daarom zei Allah in de Edele Koran:
Voorwaar, de enige Godsdienst bij Allah is
de Islam. {De Edele Koran 3:19} |
|
Bekijk voor meer informatie omtrent dit onderwerp
ook eens het Archief en/of de
Links |
|