Ibn al Qayyim, moge Allah hem
genadig zijn, zei:
"De sleutels tot het leven van
het hart zijn het nadenken over de Qor-aan, en in stilte onderdanig
zijn aan Allah en zonden nalaten."
Allah, de Verhevene, zei:
"Een boek dat Wij op jullie neer hebben
gezonden, vol met zegeningen dat hij die nadenkt over zijn verzen,
en dat hij die begrijpt er aandacht aan schenkt." (Soerat
Al An?aam aayah 92).
Allah deelde ons dus mede, dat Hij deze Geweldige Qor-aan op
ons heeft neer gezonden, gezegend in zijn bewoording, betekenis,
bevelen, verboden en regelingen.
Te midden van diens zegeningen is dat de persoon die er zelfs
maar ??n woord uit reciteert (voordraagt, opzegt)
een beloning krijgt en deze beloning zal in tienvoud worden beloond.
Ook in diens zegeningen is het dat degene die het leest en ernaar
handelt, niet misleid zal worden in deze wereld, noch zal hij
in het Hiernamaals in leed en ellende vervallen. Zoals in het
volgende vers becommentarieerd is;
"Wie ook maar Mijn Leiding volgt, zal
niet op een dwaalspoor terechtkomen, noch zal hij in leed en ellende
vervallen" (Soerat taaha aayah 123).
Onder de zegeningen van de Qor-aan is ook, dat degene die eruit
leert en het onderwijst, van de besten der mensen is. Zoals jullie
Habib (geliefde)
zegt:
"De beste van jullie is degene die
de Qor-aan leert en het dan onderwijst."
Onder de zegeningen is dat het een bemiddelaar zal zijn op de
Dag der Opstanding voor zijn metgezellen die ernaar handelden
in deze wereld.
Hij, de Verhevene deelde ons mee, dat Hij de Qor-aan zo heeft
geopenbaard dat diens betekenissen, bevelen en verboden overduidelijk
weergegeven worden, zodat als iemand toevallig een vers leest
met een bevel, dat hij die zou moeten volgen. Als iemand een vers
zou lezen waarin iets verboden wordt, dan zou hij het moeten nalaten.
Als iemand een vers zou lezen aangaande de Genade van Allah, dan
zou hij op deze Genade hopen en ernaar vragen. Als iemand een
vers zou lezen waarin gedreigd word met bestraffing, zou hij bang
zijn en bij Allah zijn toevlucht hiervoor zoeken. Als iemand een
vers zou lezen, aangaande de verheerlijking van Allah, en hij
zou Allah verheerlijken, en door dit geloof, dit vertrouwen, zal
kennis, leiding en taqwaa vergroten.
De Rahmaan (De Erbarmer) zei terwijl hij de gelovigen beschreef;
"En wanneer Zijn verzen aan hen voorgedragen
worden, wordt hun geloof vergroot." (Soerat Al anfaal aayah
20)
Dankzij hun bindende beloftes en dreigementen wordt hoop en
angst gemotiveerd. En Allah, de verhevene, zei:
"Denken ze niet na over de Qor-aan
of zitten er sloten op hun harten?" (Soerat Mohammed aayah
24).
E?n van de manieren om het hart tot leven te brengen
is, in stilte, in het geheim, onderdanig te zijn aan Allah. Dit
betekent; het wensen en verlangen naar Allah d.m.v. smeekbedes,
zoekend naar vergeving, naar Hem toe kerend, vragend om overwinning,
het Paradijs en beschutting voor het Hellevuur, wanneer de tijd
reikt.
En de Barmhartige zegt weer:
"En wanneer Mijn slaaf u vraagt (O,
Mohammed), mij aangaande, dan ben ik weliswaar dichtbij. Ik antwoord
de aanroeping van de smekeling als hij om Mij vraagt (zonder een
bemiddelaar). Dus laat hem Mij gehoorzamen en in Mij geloven,
zodat zij op de juiste weg kunnen worden geleid." (Al baqarah
aayah 186).
Deze verzen bevatten moed om op te staan voor Allah en te bidden,
te smeken en om vergeving en het Paradijs te vragen en veiligheid
van het Vuur en smekend voor het goede in dit leven en in het
Hiernamaals.
Allah heeft ons weliswaar smeekbedes bevolen en Hij heeft beloofd
ze te beantwoorden. En Hij, die ver staat van imperfectie, verbreekt
Zijn beloftes niet.
Het laten van zonden die het hart doden is een manier om het
hart tot leven te brengen, zoals in de hadith:
"Indien de dienaar een zonde pleegt,
verschijnt er een zwarte plek op zijn hart, en als hij dan naar
vergiffenis zoekt, wordt deze plek verwijderd. En indien hij dan
wederkeert naar deze zonde zal de plek wederkeren en groeien tot
zijn hele hart zwart wordt".
Allah heeft gezegd:
"Neen! Hun harten zijn bedekt
met de zonden (raan), die zij zelf maakten." (Soerat Al moetaffiefien
aayah 14).
Ik heb gezien dat de zonden de harten doodde, terwijl de schande
groeide dankzij hun verslaving. En het leven ervan ligt in het
nalaten van zonden en het is het beste voor je ziel dat je het
beschermt.
Dus, Beste Moslim(a), w??t dat het nalaten van
zonden veel beter en makkelijker is dan berouw (Tawba)??
Moge Allah ons vergeven en Zijn Genade op ons doen neerkomen?Hij
is het, die zei:
"Wie smeekt Mij, zodat Ik hem
mag antwoorden? Wie vraagt van Mij iets, zodat Ik hem dat kan
geven? Wie zoekt vergiffenis van Mij, zodat Ik hem kan vergeven?"
|