Allah zegt (interpretatie van
de betekenis):
"Dus vermijdt de onreinheid van de afgoden
en vermijdt het spreken van het valse. Als Hoenafa tegenover Allah,
zonder Hem deelgenoten toe te kennen,." (Surah al-Hajj Ayah
30-31)
'Abd al-Rahmaan ibn Abi Bakrah (moge Allah
tevreden zijn over hem en zijn vader) verhaalde dat zijn vader
zei: "We waren met de Boodschapper van Allah toen hij zei:
'Ik vrees voor jullie drie grote zonden' -drie keren: 'het associ?ren
van partners met Allah, ongehoorzaamheid aan ouders, en -' -hij
lag, maar hij ging rechtop zitten bij dit punt en zei: '- en het
afleggen van een valse getuigenis.' Hij bleef dit met zo'n geestdrift
herhalen, dat we wensten dat hij zou stoppen (voor zijn eigen
bestwil)." (overgeleverd door al-Bukhaari)
De waarschuwing tegen het afleggen van een valse getuigenis werd
herhaaldelijk uitgesproken, omdat mensen het te licht opnemen
en er veel motieven zijn om dat te doen, zoals haat en nijd. De
geresulteerde corruptie is dan ook groot: hoeveel mensen hebben
hun rechten verloren vanwege valse getuigenis! Hoeveel onschuldige
mensen zijn onrechtvaardig behandeld en hoeveel mensen hebben
daardoor verkregen wat zij niet verdienen!
Een voorbeeld van de manieren waarop mensen deze kwestie licht
opvatten, is wat soms in de rechtbanken gebeurd, wanneer iemand
tegen iemand zegt die hij maar net heeft ontmoet, "Getuig
voor mij en ik zal voor jou getuigen." Dus iemand kan voor
de ander getuigen in een zaak waarvan hij de noodzakelijke kennis
over wat er echt is gebeurd niet heeft, net als getuigen dat deze
persoon een stuk land bezit of een huis, of hem aanprijzen terwijl
hij hem nooit eerder heeft gezien. Dit is liegen en valse getuigenis,
terwijl getuigenis zou moeten zijn zoals beschreven in het Boek
van Allah:
"Wij kunnen alleen getuigen zijn
van wat wij weten." (Surah Yousuf Ayah 81)
|