Voordat je enig stap zet, mijn
moslimbroeder en zuster is het voor jou van belang om op de hoogte
gebracht te worden van het pad waarin jouw verlossing ligt. Laat
jezelf niet uitgeput raken door veel daden te verrichten. Misschien
zal degene die veel daden verricht niets anders dan vermoeidheid
daardoor verkrijgen in deze wereld en bestraffing in het hiernamaals.
Dit wordt ge?llustreerd in een hadith zoals overgeleverd
door Ibn Maadjah van Aboe Hourayrah en Shaikh Al-Albaanee die
de profeet
hebben horen zeggen:
"Misschien verkrijgt een vastend persoon
niets van zijn vasten behalve honger en degene die gedurende de
nacht in gebed staat niets behalve vermoeidheid."
Allaah De Verhevene zegt: ?En Wij zullen
ons tot hun werken wenden en zullen deze als stof verstrooien.?
[Soerat Al-Foerqaan 25 : Ayah 23]
Hij heeft tevens gezegd: ?Die de dood
en het leven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder
u zich het beste gedraagt?? [Soerah Al-Moelk 67 :
Ayah 2]
Ken daarom, voor iets anders, de noodzakelijke voorwaarden voor
daden voordat dezen geaccepteerd worden. Het is essentieel dat
twee grote en belangrijke zaken vervuld zijn voor elke daad. Als
dit niet zo is dan zal de daad niet geaccepteerd worden.
Ten eerste: Dat degene die de daad heeft verricht niets anders
hierdoor verlangt dan het Aangezicht van Allah (Geprezen en Verheven
is Hij).
Ten tweede: Dat de daad in overeenstemming is met de wetten die
Allah de Verhevene in Zijn Boek heeft gemaakt of wat Zijn boodschapper,
vrede zij met hem, uitgelegd heeft in zijn Soennah.
Foedayl Ibn ?Ayyaad, een taabi'ee,
zei betreffende het vers {...opdat Hij u moge beproeven wiens
gedrag het beste is...} [Surah 11 : Ayah 7]"
De meest oprechte en de meest correcte? dus zeiden degenen
die in zijn nabijheid waren, "En wat is de meest oprechte
en de meest correcte?? Hij antwoordde, Daden die wel correct
zijn maar niet oprecht zijn zullen niet aanvaard worden, en daden
die wel oprecht maar niet correct zijn zullen niet aanvaard worden,
tenzij ze zowel oprecht als correct zijn. Oprecht betekent dat
niets anders dan het Aangezicht van Allah wordt gezocht en correct
betekent dat het in overeenstemming is met de Soennah.?
En sommigen van de Salaf waren gewoon te zeggen: Er is geen daad,
zelfs als deze onbelangrijk is, of er zullen twee vragen aan voorgelegd
worden: Waarom heb je het gedaan? en: Hoe heb je het gedaan?
De eerste vraag gaat over de reden van de daad en zijn motief.
Als zijn motief voor een doel behorend tot de doelen van de wereld,
zoals het zoeken naar lof of status of enig ander wereldlijk doel
was, dan is het een slechte daad en het zal teruggeworpen worden
naar zijn uitvoerder. Als het motief van de daad was om de rechten
van Allah te vervullen of voor pure onderwerping aan Hem en het
zoeken naar middelen om dichter bij Hem te komen dan is het een
goede daad en het zal geaccepteerd worden Insha-Allah.
De tweede vraag gaat over het volgen en imiteren van de Boodschapper,
vrede zij met hem. Behoorde de daad tot de wettelijke daden of
behoorde het tot jouw vernieuwing en uitvinding? Als het van de
leiding van de boodschapper, vrede zij met hem, was dan is het
een goede daad en als het in strijd is met de leiding van de boodschapper,
vrede zij met hem, dan is het een slechte daad en deze zal dan
niet worden geaccepteerd van zijn uitvoerder zoals in de hadith
van ?Aa?ishah (moge Allah tevreden met haar zijn)
bewezen wordt, die zei:
?De boodschapper van Allah, vrede zij
met hem, zei: ?Eenieder die in deze zaak van ons iets toevoegt
wat daar niet bij hoort, het zal worden verworpen.? [Overgeleverd
door Moesliem]
En zij levert tevens over dat de Boodschapper van Allah ,
zei:
?Eenieder die een daad doet die wij
niet bevolen hebben, het zal verworpen worden." [Overgeleverd
door Moesliem]
Wanneer ??n van bovenstaande twee voorwaarden niet
vervuld is dan is de daad noch rechtschapen noch aanvaardbaar.
Het gezegde van de Gezegende en de Verhevene verschaft het bewijs
hiervoor:
?Laat daarom degene, die op de ontmoeting
met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding
van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen." [Soerah
Al-Kahf 18 : Ayah 110]
Allaah, De Verhevene heeft in dit vers bevolen dat de daden rechtschapen
dienen te zijn, hetgeen betekent: volgens de Shari?ah. Vervolgens
beveelt Hij dat de persoon het oprecht voor Allah dient te doen,
en hierbij niets anders naast Hem verlangt.
Al-Haafidh Ibn Katheer (moge Allah hem genadig zijn) zei: Dit
zijn twee zuilen van de aanvaardbare daad. Het is noodzakelijk
dat de daad oprecht voor Allah is en tevens correct, volgens de
Shari?ah van de boodschapper van Allah, vrede zij met hem.
De gelijkenis hiervan is tevens overgeleverd van Al-Qaadi ?Ayyaad
(moge Allaah genade met hem hebben) en anderen.
Allaah de Verhevene zegt ook: "En wie
is beter in geloof dan hij, die zich aan God onderwerpt en die
het goede doet.. [Soerat A-Nisaa-e 4:125]
De betekenis van het ?onderwerpen aan Allah? is:
het maken van jou intentie en daden voor Allah, en de betekenis
van het ?goede doen? is: het imiteren en volgen van
de Soennah van de boodschapper, vrede zij met hem.
Moge Allah onze intenties zuiveren en onze zonden vergeven, aaaamien.
|