|
|
De
discussies over de positie van de vrouw in de Islam wordt al een
tijdlang gehouden. Helaas is er een verkeerd beeld ontstaan van
haar positie en haar daadwerkelijke waarde in de Islam.
De positie van de vrouw kan alleen ontdekt worden als men zich
verdiept in de Koran en de overleveringen (Hadith) van de Profeet
Mohammed . |
|
Voordat ik ga beginnen
met de positie van de vrouw in de Islam, wil ik eerst kort wat
andere vrouwen naar voren halen uit andere culturen.
Om te beginnen wil ik het hebben over de vrouw bij de Grieken.
Het land waar de democratie is ontstaan en waar alle landen naar
opkeken, gunde de vrouw geen waarde en geen aanzien, ze werd als
werkster of slavin gebruikt, wat betreft het huwelijk; ze werd
uitgehuwelijkt aan een partner die door haar ouders uitgezocht
werd. Men vond haar de oorzaak van de problemen en werd alleen
als lustobject gezien. Zoals bij de Grieken had de vrouw bij de
Romeinen ook geen positie in de samenleving. De man was het "helemaal",
hij mocht zelfs zijn vrouw vermoorden als hij daar behoefte aan
had. Bij de perzen had de vrouw ook niet echt iets te zeggen en
bij de Hindoes is onderwerping door de vrouw dag en nacht aan
een man een principe, de erfenis loopt van man tot man, in de
Indoegeschriften is de omschrijving van een goede vrouw als volgt:
een vrouw wiens verstand, spraak en lichaam onderworpen zijn zullen
in dit leven een hoge status bezitten en in het volgende zullen
zij belanden waar hun echtgenoten zullen belanden, de vrouw wordt
levend verbrand als haar man komt te overlijden. Bij de Britten
werd de vrouw en haar eigendommen tot de 19e eeuw gezien als de
bezit van een man. Pas in 1887 mochten de vrouwen in Engeland
eigendommen bezitten. In het Christendom wordt de vrouw gezien
als de deur naar de Hel. Als de vrouw bij de joden menstrueerde
at ze en zat ze apart. De vrouw werd bij de Arabieren in de pre-islamitische
tijd (de tijd voor de komst van de Islam) erg slecht behandeld.
Als een meisje geboren werd, werd ze levend begraven, de mensen
gingen in rouw wanneer er een meisje geboren werd. Onder deze
mensen waren er die hun dochter levend begroeven. Allah zegt in
de Koran:
Wanneer aan ??n hunner (de
geboorte) van een meisje wordt gemeld, verduistert zijn gezicht
en hij is vol toorn. Hij verbergt zich voor het volk vanwege het
slechte nieuws dat hem is aangekondigd; zal hij haar in weerwil
van schande behouden of haar in het stof begraven? Voorwaar, slecht
is hetgeen zij besluiten." (Surah 16 : Ayah 58-59)
En wanneer ze gespaard werd van deze vreselijke dood, zou ze
werkelijk een verschrikkelijk en vernederend leven leiden. Het
was haar niet toegestaan om een deel te erven van datgene wat
haar familieleden achterlieten, ongeacht de hoeveelheid geld waar
het om ging en ongeacht haar armoede en geldnood. Een vrouw kon
ge?rfd worden. Als haar man overleed dan erfde zijn zoon,
zijn vrouw. Dus de zoon kon zijn eigen moeder erven. Ze werd verkocht,
kreeg geen bruidsschat en werd uitgehuwelijkt. De vrouwen werden
enkel als bezit en lustobject gezien die geen recht of positie
bezat. Ze had geen persoonlijkheid en werd onophoudelijk onderdrukt. |
|
Toen de Islam echter
kwam, verbood het deze vormen van onrechtvaardigheid tegenover
de moslimvrouw, en kreeg ze haar eer, menselijkheid en eigenwaarde
weer terug. De moslimvrouw wordt in de Islam gezien als een wezen
met een ziel, die veel respect verdient.
De Boodschapper van Allah
was gekomen en verhief de status van de dochters met de Wil van
Allah en maakte het grootbrengen van dochters belangrijk en beloonde
de ouders daarvoor in het hiernamaals met een goede positie.
De Profeet
zei:
?Een ieder die twee meisjes grootbrengt
tot zij de volwassenheid bereiken - diegene en ik zullen (samen)
komen op de Dag der Opstanding - en hij strengelde zijn vingers
in??n (in het Paradijs).? [Overgeleverd door
Moeslim]
Allah laat ons duidelijk weten dat Hij geen verschil maakt tussen
man en vrouw. Hij zegt in de Edele Koran:
"Ik laat het werk van iemand van jullie
die (goed) doet niet verloren gaan, of het nu een man is of een
vrouw; jullie horen bij elkaar" (Surah 3 :Ayah 195).
En Hij herhaalt in een andere vers:
"Wie het goede doet, man of vrouw, en
hij gelooft: voorwaar aan hem geven Wij een goed leven. En Wij
zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste wat
zij plachten te doen." (Surah 16 : Ayah 97)
Allah heeft ons verboden om de vrouw te beschouwen als een bezit
dat ge?rfd kan worden zoals bekend was in de pre-islamitische
tijd. Hij zegt:
"O, jullie die geloven, het is u niet
toegestaan vrouwen tegen hun wil te erven." (Surah 4 :Ayah
19)
Allah heeft de vrouw zelfstandig gemaakt in haar individualiteit.
Op die manier werd de vrouw een erfgenaam in plaats van een onderdeel
van de erfenis. En Allah heeft haar het recht gegeven om te erven
van de rijkdommen die haar familieleden achterlaten. Allah zegt:
?Voor de mannen is er een aandeel in
wat achtergelaten wordt door de ouders en de verwanten en voor
de vrouwen is er een aandeel in wat achtergelaten wordt door de
ouders en de verwanten, of het weinig of veel: een vastgesteld
gedeelte." (Surah 4 : Ayah 7)
Deze regel geldt voor elke vrouw, of ze een moeder is, een dochter,
een zuster of een echtgenote.
|
|
De positie van de
vrouw neemt een waardevolle plaats in de Islam. Haar aanwezigheid
zal vaak een rol spelen in het dagelijkse leven van elke moslim.
De moslimvrouw is immers de helft van de maatschappij, zij voedt
haar kinderen op, die later een verantwoordelijke taak met zich
mee zullen dragen en die later een grote rol zullen hebben in
deze maatschappij. Zij is voor haar kinderen de eerste leerschool.
Hij maakte haar de baas over haar kinderen. De Profeet
heeft gezegd:
"De vrouw is de bewaker van het gezin van haar echtgenoot
en ze zal op de Dag des Oordeels gevraagd worden over degenen
die onder haar zorg vielen." De kinderen dienen hun moeder
te respecteren en goed te behandelen. Een man kwam bij Mohammed
en zei:
"O boodschapper van God! Wie heeft
het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?"
De profeet
antwoordde hem: "Jouw moeder." De man zei: "Wie
is de volgende?" Het antwoord van de profeet
verbaasd de man. "Jouw moeder", zegt de profeet
weer. "Wie is de volgende?", vraagt de man nogmaals.
"Jouw moeder", zo gaf de profeet
voor de derde maal ten antwoord. De man begrijpt hierdoor dat
zijn moeder heel belangrijk is, daarom stelt hij zijn vraag nu
anders: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie
komt er dan na haar?", informeert hij. Gods boodschapper
zei: "Jouw vader." [Overgeleverd door Boekharie en Moeslim]
Dit betekent dat aan de moeder drie keer meer vriendelijkheid
en goede behandeling moet worden gegeven dan aan de vader. En
in deze zaak is ze bevoorrecht en boven de vader geplaatst.
Een andere man vroeg aan de Profeet :
?Wat is mijn plicht tegenover
mijn vrouw?? De profeet
antwoorde: "Dat je haar te eten geeft, wanneer je zelf eet,
en voorzie haar van kleren, wanneer je jezelf van kleren voorziet
en sla haar niet in het gezicht, mishandel haar niet, en zonder
je niet af in tijd van misnoegen.? [Overgeleverd door Aboe
Da woed, At-Tirmidhi]
|
|
Het huwelijk in de
Islam is een gezegend overeenkomst tussen man en vrouw waarin
liefde, harmonie, samenwerking, respect en genegenheid de basis
zijn voor een gelukkig huwelijk. De vrouw heeft in de Islam het
recht al meer als 1400 jaar geleden gekregen om niet tegen haar
wil uitgehuwelijkt te worden. Het huwelijk is een lange levensreis,
voor man ?n vrouw. Daarom is het van belang voor beide
partijen een partner te vinden die het beste past bij de persoonlijkheid
van de man of de vrouw. Allah zegt in de heilige Koran:
?En het behoort tot Zijn Tekenen dat
Hij voor jullie van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen,
opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie
liefde en barmhartigheid. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen
voor een volk dat nadenkt.? (Surah 30 : Ayah 21)
Een recht die de vrouwen ontnomen was, was de bruidschat. Het
werd een verplichting voor de moslimman en een recht van de moslimvrouw
zoals Allah aangeeft in de volgende vers:
?En Hij gaf de vrouw het recht op een
huwelijksgift en Hij beviel de mannen om haar deze gift volledig
te geven, behalve dat deel waar ze vrijwillig afstand van doet."
Allah zegt ook:
"En geeft de vrouwen gewillig
haar huwelijksgift. Maar als zij naar haar eigen behagen u er
een gedeelte van kwijtschelden, geniet er dan van zonder te vrezen
dat dit gevolgen heeft." (Surah 4 : Ayah 4)
Allah heeft de echtgenoot ook verplicht gesteld om de vrouw te
onderhouden en om haar op de juiste wijze te voorzien.
"De mannen zijn de toezichthouders over
de vrouwen" (Surah 4 : Ayah 5) |
|
De Islam verbiedt
de vrouw niet om buitenshuis te werken. Zolang ze zich maar houdt
aan de volgende richtlijnen:
- Ze moet de behoefte hebben om dit werk te doen en de samenleving
moet haar hiervoor ook nodig hebben. Dit kan alleen maar wanneer
er geen man gevonden kan worden die dit werk kan doen.
- Ze moet dit doen nadat ze haar eigen werk (haar taken in huis)
heeft afgemaakt. (de taken binnenshuis komen op de eerste plaats).
- Deze baan moet uit te voeren zijn in een omgeving waarin
ze niet in contact staat met mannen. Voorbeelden hiervan zijn:
het onderwijzen van vrouwen, het verplegen van vrouwelijke pati?nten.
Bovendien mag ze niet in contact staan met mannelijke collega's.
- Evengoed is er niets dat haar beperkt in het opdoen van kennis
over de Religie - sterker nog, ze is hiertoe verplicht. En er
is niets dat haar beperkt in het onderwijzen van de Religie,
zolang als dat nodig is en als haar lessen worden gehouden in
een omgeving die alleen uit vrouwen bestaat. Er is niets mis
met het bijwonen van bijvoorbeeld lessen in een moskee enzovoort.
Men moet gewoon opletten dat deze lessen zich gescheiden houden
van de mannen. Men kan dit afleiden uit het voorbeeld van de
vrouwen die in het begin van de Islam leefden (ofwel de Sahaabiyaat,
vrouwelijke metgezellen). Zij werkten en studeerden en gingen
naar de moskee. (Dit komt uit de boek: Tanbeehaat ?alaa
Ahkaam takhtassu bil-Mu?minaat van Sjeikh Saalih Al-Fawzaan)
|
|
Hoe kan de Islam
de man opdragen om de vrouw te onderdrukken terwijl de vrouw,
een moeder, een echtgenote, een zus, en een dochter is van iedere
man. Allah zegt in de Koran:
?Wij hebhen de mens op het hart gedrukt
betreffende zijn ouders, zijn moeder droeg hem in zwakte op zwakte,
en zijn zogen nam twee jaren in beslag. Zeg Mij en uw ouders dank,
tot Mij is de terugkeer. (Surah 31 :Ayah 14)
Om af te sluiten wil ik de conclusie trekken dat de Islam de
man en de vrouw niet als gelijksoortige maar als gelijkwaardige
ziet, in geen enkele opzicht bestaat er een verschil tussen man
en vrouw wat betreft waarde van goede daden of slechte daden.
Het enige verschil is dat een man en vrouw fysiek niet hetzelfde
zijn. Door de lichaamsbouw van de man heeft hij bepaalde taken
die de vrouw niet tot haar verantwoordelijkheden hoeft te rekenen.
De man kan ook bijvoorbeeld geen kinderen baren of borstvoeding
geven. Dat zit niet in zijn natuur. In de Islam worden de verschillen
tussen mannen en vrouwen duidelijk benadrukt maar ze toch als
gelijken worden aangesproken. Allah leert ons dat mannen en vrouwen
elkaar nodig hebben en dus elkaar kunnen aanvullen. Allah zegt
in de Koran :
"Zij zijn bekleding voor jullie en jullie
bekleding voor haar" (Surah 2 : Ayah 187)
|
|
|